Tuberkulos


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



En äldre herre läggs in från akuten på avdelningen. Misstänkt lunginflammation. Han hostar och låter som en vattenkokare när han andas. Hög feber och allmänt avtacklad. Förmaksflimmer sen förut.
Det är en ganska typisk patient som kommer in på kvällskvisten, man gör en första bedömning, kollar snabbt igenom medicin listorna och kontrollerar det gamla vanliga; blodtryck, puls, andningsfrekvens, temp, saturation etc. Så här på kvällarna finns det inga läkare på avdelningen, utan man får söka medicinjouren om det händer något speciellt. Eftersom infektionskliniken ligger avskilt från resten av sjukhuset så bemödar sig jouren endast att beöka vår avdelning i yttersta nödfall.
Gubben är som sagt ganska sjuk, men klarar i alla fall att sköta sig själv. Hamnar därmed lågt på kvällens prioriteringslista.
Dagen efter gör infektionsläkaren en noggrannare undersökning och misstänker något utöver vanlig lunginflammation. Kanske är det tuberkulos eller någon slags svampinfektion.
Tuberkulos, TBC. = Sanatorium, skräck, blodig hosta, Edith Södergran och ångest.
Nu har man givetvis lajjat omkring med gubben utan de special munskydd som krävs för att vara säker mot smitta. TBC är sjukt smittsamt.
Jag frågar läkaren hur stor risken är att vi som varit i kontakt med patienten har blivit smittade utifall att han har TBC.
TBC smittar hur lätt som helst, speciellt när de hostar slem. Äh, inget att bry sig om, jag jobbade på ett sjukhus i afrika, där hade alla tuberkulos.
Bingo.
Lugnande? Nej. I relation att 'alla' har HIV och malaria i afrika så kanske TBC känns som en petitess. Men för mig är det inte OK att vara bakteriebärare, i synnerhet vill jag inte gå omkring med en latent Mycobacterium tuberculosis i lungorna. Det känns ruskigt ofräscht och alldeles för öststat för min smak.
Otack är världens lön och TBC landstingets semesterbonus.


5 Responses to “Tuberkulos”

  1. Anonymous Anonym 

    Jag jobbade en gång med en MRSA patient. Jävlar vad man höll sig passiv. Så jag vet vad du känner precis.

  2. Blogger gummo 

    Vi brukar ha ett gäng bekräftade MRSA eller misstänkta fall varje månad på avdelningen.
    Så länge man inte har sår på händerna och har närkontakt med patienten är det lugnt. Handskar, skyddsrock och massor av handdesinfektion, sen bör det vara lugnt... Men man hänger inte med patienten i onödan direkt.

  3. Anonymous Anonym 

    Vill bara säga att den här bloggen är helt fantastiskt bra. Keep it up!

  4. Anonymous Anonym 

    Det var en av mina största nojjor när jag satt i mottagningskassan på röntgen.
    Efter ett tag insåg jag dock att misstänkta patienter och medföljande vaktmästare för sängliggande alltid hade munskydd.

  5. Anonymous Anonym 

    Bra blogg! Jag är ett manligt vårdbiträde och känner igen mig en hel del. Dock slipper jag gemensamma fikaraster.

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Om bloggen

  • En sjuksköterskas neuroser
  • Allt är generellt skrivet sÃ¥ att ingen kan röjas IRL.
  • E-mail: nursepunx@hotmail.com

Previous posts

Archives

Links


ATOM 0.3