Värsta patienten typ


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Det värsta med vårdarbetet är patienterna, oftast är de för många och för sjuka för att man ska kunna hinna med och ge dem en vettig vård. Man blir irriterad på patienterna, man blir smittad av dem, man får ryggskott av dem och framför allt dåligt samvete.

Detta är min topp fem lista över de värsta patienterna:

1. Barn
Barn är dryga och jobbiga redan som friska, som sjuka är de tusen gånger värre. Dels måste man ta hänsyn till oroliga föräldrar men framförallt så måste man ta hänsyn till ungarnas fysiologiska ömklighet. Allt ska vara speciellt, i slutändan vågar man knappt nudda bäbisen för att slippa bli ett ansvarsfall. Att de inte kan uttrycka sig verbalt gör dem knappast bättre i mina ögon.

2. Fibromyalgiker a.k.a SVBK
Allt är fel. Ont överallt och ingenting funkar. Det enda som har effekt är antidepressiva preparat och dem vägrar de ta ta eftersom de "inte" har en psykisk sjukdom.
Det är ganska lätt att sparka på den här patientgruppen. Det är en av de mer hatade patientgrupperna bland sjukvårdspersonal, möjligtvis har etyliker lägre status men de tar i alla fall tacksamt emot den vård (=roliga piller) de får. Att fibromyalgipatienterna har ont betvivlar jag icke, däremot betvivlar jag att de kan hitta lösningen på sina problem hos sjukvården.

3. Skitgubbarna a.k.a FFFF
Avföringsfixering och regression till analstadiet, cirkeln sluts. Multisjuka och helt utan kontroll över sin situation. Kateter, blöja, haklapp och löständer. Vad gör man? Jo man försöker ta kontroll över den sista utposten, bajset. Om de bara kunde bespara oss andra sitt nyvunna intresse.

4. Storrökare
Med tiden samlar de på sig varenda hjärt- och kärl sjukdom som finns och kombinationen hjärtsvikt / KOL gör dem till hopplösa fall. Överhuvudtaget är detta oerhört deprimerande patienter att jobba med. Ju mer man undersöker dem desto mer sjukt hittar man. Det är liksom kört.

5. Svårstuckna tjockisar
När det är dags för blodprov så fastnar man alltid med dessa patienter. De har inga blodkärl, bara blekfeta armstumpar som man förvandlar till en nåldyna utan att få en droppe blod.
Jag blev helt knäckt i början av dessa patienterna. En duktig sjuksköterska klarar nämligen av att "sticka" alla patienter, hur mycket estrella muskler de än lagt på sig.


3 Responses to “Värsta patienten typ”

  1. Blogger gummo 

    Nu har jag pingat på nyligen.se
    jag ska undersöka hur detta funkar, hajar inte systemet riktigt..
    elallergiker, hypokondriker och fibromyalgiker tillhör i stort sett samma cluster av folk enligt en psykolog jag känner.. men sånt får man inte prata högt om, de brukar ta illa upp när man reducerar deras sjukdom till galenskap ;o)

  2. Anonymous Anonym 

    Jag måste nästan hålla med Felipe, hypokondriker är de nördigaste jag vet. Dit hör säkert elallergiker, när jag jobbade på AB förrut så intervjuade jag en elallergiker som var jättedålig. Typiskt nog lät geaken sig bli intervjuad via telefon, i en halvtimme....tjena elektronik!
    Pyttsan

  3. Blogger gummo 

    elallergiker förpestar nog mer tillvaron för primärvården, med tanke på hur mycket "el" som finns på sjukhuset så lär de knappat våga sig dit.

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Om bloggen

  • En sjuksköterskas neuroser
  • Allt är generellt skrivet sÃ¥ att ingen kan röjas IRL.
  • E-mail: nursepunx@hotmail.com

Previous posts

Archives

Links


ATOM 0.3