Döden


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Jag har köpt en egen kaffemugg med Elvis motiv. Helt i analogi med polisongerna.

Det största problemet med att vara insyltad i vården är att man får se den verkliga sidan av dem som vi så villigt anförtror så fort halsen gör ont eller något annat sjukligt uppkommer. Läkarna är i regel nördar med dålig humor och uppgiven stil. Mystifieringen av dem står i lika bjärt kontrast mot verkligheten som sexualiseringen av sjuksköterskorna. (Gå in på närmsta hälsocentral och fråga dig själv om det finns något sexigt i närheten, tänder du inte på vetelängdsberoende 40-talister? då har du inget att hämta hos sjuksköterskorna i alla fall.)
En läkare som i ena stunden håller en spontan buskis i fikarummet går i nästa stund in till en patient och meddelar kort med allvarsam min; "du har en allvarlig sjukdom där risken är stor att du kommer dö". Oändlig lång tystnad följer, hela rummet vibrerar av beskedet, det känns som om man är mitt upp i en Lars Norén pjäs, då tilläger läkaren lite pliktskyldigt "att det finns hopp". Sedan lämnar han rummet, jag blir själv kvar med patienten och en närstående, plågsamt medveten om att vad jag än kommer att säga så är det dömt att låta dumt. Det är sånt här som bränner ut en, i normala fall kan man alltid vara käck, käckhet är det all time bästa knepet för att slippa engagera sig i patienten. Vad fan ska jag säga, tystnaden måste fyllas ut. Min första impuls är att fråga om hon vill prata med en kurator eller få en Sobril. Det vore alldeles för hjärtlöst, rent av osmakligt, nej jag måste säga något annat.. fort.
Jag frågar om hon vill ha juice eller mineralvatten till lunchen.
Patienten säger att hon inte är hungrig och att det inte spelar någon roll.
Nej det är klart att det inte gör.. skyndar därifrån.

På expeditionen står läkaren och ser finurlig ut, han levererar lite mer buskishumor, tillbaka till verkligheten igen.


0 Responses to “Döden”

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Om bloggen

  • En sjuksköterskas neuroser
  • Allt är generellt skrivet sÃ¥ att ingen kan röjas IRL.
  • E-mail: nursepunx@hotmail.com

Previous posts

Archives

Links


ATOM 0.3