Intro på ny avdelning


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



I veckan började jag gå introduktion inför sommarjobbet. Försöker göra gott intryck, samtidigt som man analyserar läget på avdelningen. Vilka är vettiga? Finns det några fjäskfior? Finns det mer än recept och bebisar i huvudet på arbetskompisarna? Hittills uppfattar jag mina framtida kollegor som helt OK, att det finns ett gäng hårdrockare på avdelningen måste ju vara ett bra tecken.

Andra bra tecken är:
Det finns ett X-box på avdelningen, som upplagt för betald slacking.
Den generella tendensen verkar vara avslappnad.
Skrivbordsbilderna på datorerna är på berusad personal, bebisar och barnbarn lyser med sin frånvaro.


I onsdags besökte sjukhusdirektören avdelningen, "det är viktigt att ha en öppen dialog" som han själv inleder sin två timmars monolog om besparingskrav och budgetbalans. Han är övertygande och retorisk, och väldigt ekonomisk. Jag blir djupt rörd av hans nedskärningsvokabulär, "mer personal kan komma att friställas när vi ska få budgeten i balans". Joe Hills dänga Halleluja gå och driv ekar i huvudet och jag försöker se mig själv som luffare.

I torsdags var det internationella sjuksköterskedagen, i år uppmärksammades problemet med piratkopierade läkemedel. Som tur är var det förhoppningsvis få som lade märke till pinsamheten. Inget samband sätts mellan läkemedelsbolagens patent och profithysteri, utan problemet låg i internethandel och oseriösa säljare, "som bara är ute efter pengar". Det är ironiskt. Vårdförbundets gamla ordförande Eva Fernvall fortsätter förövrigt sin karriär som chef på Apoteket marknadsenhet...
Läs mer om upphovsrättshyckleriet på
Copyriot!

I hörlurarna just nu:
- Hellacopters, i väntan på nästa skiva..
- Turbonegro, norska party animals.


2 Responses to “Intro på ny avdelning”

  1. Blogger Elisabet 

    ja, alltså, jag ska ju skriva om mästaren och margarita av bulgakov.
    tror inte det är så mycket manligt självömkande där, men tack för tipset.
    frågeställningen bör ha något med satansgestalten woland att göra (jag vet goffigt!).

    lycka till på sommarjobbet! hårdrockare är alltid bra att arbeta med.

  2. Blogger Elisabet 

    nu har jag länkat dig!

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Om bloggen

  • En sjuksköterskas neuroser
  • Allt är generellt skrivet sÃ¥ att ingen kan röjas IRL.
  • E-mail: nursepunx@hotmail.com

Previous posts

Archives

Links


ATOM 0.3