Ronden


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



På avdelningen är det sjuksköterskorna som har all kontakt med patienterna. Det innebär att vi i mångt och mycket är läkarnas ögon och öron.
Ronden är läkaren och sjuksköterskans rendezvous där de på tu man hand går igenom patient för patient. Ensamma på en läkarexpedition. Två personer, en brits med papperslakan, pedagogiska affischer över musklernas anatomi och 70-tals belysning. Vårdens scenografi är cheesy.
Den oerfarna systern tappar bort sig helt inför den fladdrande läkarmanteln. Hon rättar till kläderna, stakar sig, bläddrar nervöst runt bland alla lösa lappar och fnittrar mer hysteriskt för varje gång hon tappar bort sig i läkarens koncentrerande ögon.
I såpavärlden skulle de kasta sig över varandra. Doktor Kovac är alltid redo att spruta.
(Verkligheten är mer krass. Det uppstår passion på personalfesten. Spritdimma och dåligt omdöme går via böket på toaletten till en tvårummare i Sätra. När tristessen tar över dumpar läkaren systern i hennes frånvaro. Hon kommer hem till en tömd lägenhet, på bordet ligger en Det-är-slut-lapp och ett recept på Sobril.)
Den erfarna sköterskan vet bättre inför ronden. Därför behandlar hon läkaren som karlsloken där hemma. Gör si, gör så, nej så här!
Läkaren lyder, ordinerar snällt det syster säger åt honom att ordinera.

Mitt sommarvikariat går snart ut. Landstingen har anställningsstopp och kostnaderna stryps. Snart är det dags för mitt kärleksmöte med chefen. Jag ser mig själv stammandes och svamlandes, Åh snälla låt mig få fortsätta jobba! Jag har viftat med framfötterna och horat som få. Ge mig några månader till.
Läkaren skrev i alla fall ut lugnande när han gjorde slut. Av chefen får man nöja sig med en tack-för-sommaren-lapp.


6 Responses to “Ronden”

  1. Anonymous Anonym 

    jag håller helt och hållet med onkel nobbe. Det är en uppfriskande bris att läsa det här.

  2. Anonymous Anonym 

    Det är också roligt att uppleva ronden som inlagd patient på ett sjukhus. Titta på apan. Vill han ha en banan tro? Vi pratar lite över hans huvud, nickar tankfullt åt varandra och går snabbt vidare. En utmärkt referens är Dennis Potters "The Singing Detective". BBC- TVserien alltså. Se den om du inte gjort det. Obligatorisk för en cool snubbe som du.

  3. Blogger Mia 

    Du bloggar så bra.

  4. Anonymous Anonym 

    hallå, har du ingen mail så man kan skriva till dig? jag är lite nyfiken på en sak som du skriver om.

  5. Anonymous Anonym 

    Jeez, jag läste nästan alla dina inlägg innan jag fattade att du var kille. Så fördomsfri är jag.

    Du skriver bra dessutom.

    Puss!

  6. Anonymous Anonym 

    nu har jag suttit i flera timmar och läst igenom vartenda inlägg du skrivit.
    och jag har garvat och garvat.
    som det står på bloggportalen: SCRUBS och Cityakuten live.
    Det här är den bästa blogg jag läst, och nu läggs du in i min länkmeny! :D

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Om bloggen

  • En sjuksköterskas neuroser
  • Allt är generellt skrivet sÃ¥ att ingen kan röjas IRL.
  • E-mail: nursepunx@hotmail.com

Previous posts

Archives

Links


ATOM 0.3