Travkväll


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Landstinget är en byråkratisk klyscha. Ny chef har anställts igen, för 99 000 kr i månaden och tjänstebil ska han ta i med hårdhandskarna. Uppbackad av 5 miljoner kronor konsulter ska de storma in i landstinget som ett gäng nedskärningsninjor och sparka bort överflödet.

Läkarföreningen rasar. Eller invänder åtminstone "kraftfullt" mot Svantes uttalanden om att sparka 100 tals anställda. Jämför man läkarföreningen med vårdförbundet så lever de faktiskt upp till kvällstidningsverben.
Vårdförbundet väljer också sida. De håller med tillträdande landstingsdirektör om nödvändigheten att sparka personal. Därmed är vårdförbundet lamare än Sveriges riksförening för MS-sjuka.
Det är svårt, faktiskt omöjligt, att gå med i vårdförbundet.

Avdelningen var på ute på travkväll i tisdags. Det är något visst med folkliga spel. Bingo, trav och jack vegas är större än Gud, kyrkbänkarna gapar tomma men på travet är det trångt. Rödbrusiga män med solblekta tatueringar och gigantiska pormaskar står med kupongerna och skriker sönder stämbanden. Det måste vara paniken av att halva lönen just galopperade. Avskilt från läktaren ligger restaurangen, här sitter arbetsplatserna samlade. Vi åt flottig storköksmat och satsade pengar på pioneer max, pink daydream och midnight charmer. Roligare än så här blir det inte.

Vårdförbundet har satsat på fel häst. Där har vi det; travet, landstinget och facket i en perfekt metafor.
Deras triumfkort imponerar inte. Individuell lönesättning, hårdsatsning på ledarskapsutbildningar och total frånvaro av konfliktperspektiv.
V75 ger bättre utdelning än vårdförbundet.


2 Responses to “Travkväll”

  1. Anonymous Anonym 

    När jag läser detta känner jag en sjövild vrede. Jag vill bränna bilar, jag vill elda upp dyra yuppies och deras vinster. Min mamma jobbar också inom vården, även mina systrar.

    Jag blev så jävla förbannad att jag började gråta av sinnesrörelse. 99kkr är lika med 5 nyanställningar och sociala avgifter.

    Ibland vill man bara göra hästföda av de kräken som leder vårdförbundet. De styr över mina systrars och min mammas liv hur mycket som helst. De är inte huvudfienden, men när man hör detta

    Vårdförbundet väljer också sida. De håller med tillträdande landstingsdirektör om nödvändigheten att sparka personal. Därmed är vårdförbundet lamare än Sveriges riksförening för MS-sjuka.
    Det är svårt, faktiskt omöjligt, att gå med i vårdförbundet.


    så känner man inte annat än att facket är lika stor fiende som huvudfienden.

    stå på dig, och var stark.

    som Dr kosmos sjöng:

    Att människor är varelser som sitter tätt ihop, ifall man vill bestämma sitt liv själv så bestämmer man ju ofrånkomligt andras liv


    Med det menar jag att ifall du kämpar kommer andra kämpa, för alla val du gör bestämmer du också åt andra eller tillsammans.

  2. Anonymous Anonym 

    insändarsidorna i lokaltidningarna har varit fulla med förbannade inlägg från folk. det finns ingen som helst förandkring i landstingets valda linje, ändå fortsätter de.
    det säger något om demokratin..

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Om bloggen

  • En sjuksköterskas neuroser
  • Allt är generellt skrivet sÃ¥ att ingen kan röjas IRL.
  • E-mail: nursepunx@hotmail.com

Previous posts

Archives

Links


ATOM 0.3