Sister Morphine


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Det är inte bra för hälsan att vara ledig. Men det märker man först efter instämplingen. Systrarna biter ihop. Suckar och blundar. Det är jobbigt i början, sen kommer man in i rutinerna och då är det inte farligt längre. Ångesten skräds till ett försiktigt konstaterande om hur saker och ting bara är. Låtsas de tillräckligt hårt kommer de kunna förlika sig med faktumet och kanske inser de även det självklara i det som alla andra redan insett.
En av de äldre systrarna tycker att de har dålig moral. Systrarna försvarar sig. Så säger de inte inför sina barn. Skådespelet fortsätter.
Arbetes indoktrinering kan inte vara tydligare.

Den sista tiden har varit tung. Patienterna är stympade, tjocka, oroliga eller gamla. Oftast allt på en gång.
Patienterna ligger med fingret pressat mot larmklockan. En del larmar ständigt. Hon vill inget, eller rättare sagt hon vill ha sällskap, bekräftelse och en hand att hålla. Ledsen tant, här får man bara uppmärksamhet vid septisk chock eller andra akuta tillstånd. Åldersneuroser får vänta. Vi är fem personer som ska hålla liv i 24 patienter, de sociala relationerna ersätts med
sobril, remeron eller morfin. Ofta alla på en gång. Jag försöker förklara att jag måste ta hand om andra patienter. Rablar vant alla trötta vårdklyschor. Kan inte klona mig. Har bara två armar och ben etc. OK? Knäpper ut en tablett. Gapa och svälj, vi syns sen.

Here I lie in my hospital bed
Tell me, Sister Morphine, when are you coming round again?
Oh, I don't think I can wait that long
Oh, you see that I'm not that strong

Arbetet är ett påtvingat ont för att tillfredställa behoven utanför arbetet, när arbetet består i att tillfredställa andras behov går självförverkling och vårdkvalitet på ett ut. Bruksvärdet av vårdarbetet kan inte mätas. Att vi kan somna med ett gott samvete kan vara kvittot på kvaliteten.

Alienationen i vårdarbetet gör sig som mest påmind när vården reduceras till ett bytesvärde. Kapitalet förvandlar vården till en kvantitativ vara som i sin tur åter blir kapital. Läkemedelsvampyrerna åderlåter landstingen. Mer nedskärningar får kompensera karusellen och kvantitativa effektiviseringar blir viktigare än vården. I slutändan blir det omsorg på burk. Bokstavligen.
Det största skådespelet i sjukhusvärlden är inte cityakuten. Utan att hela vården är overklig. Den ständiga konsumtionen av varor som inte tillfredställer ett verkligt behov är en förfalskning av livet. Rundgången av medicin har fått ett egenvärde enligt marknadslogiken, och vi måste upprätthålla skådespelet inför patienterna. Vi blir främmande inför arbetet, dåliga statister i en nedläggningshotad såpopera.

Jag hinner bara vända mig ut mot korridoren innan patienten kastar filten över huvudet, gråter och skriker. Ni bara skiter i mig hela tiden! Jag kan lika gärna dö. Hon tittar ut och försöker trycka ner en plastpåse i halsen, Jag vill dö, jag vill dö, jag vill dö. Herregud vilken dramaqueen. En annan patient är påväg ner i chock, jag känner hur stressen drar åt alla håll. Skärp dig! Jag rycker bort påsen, Här! Ta lite morfin så ska du se att det känns bättre sen.
Efter ett tag gör det inte lika ont längre, men jag hinner aldrig märka det. The show must go on. Patetiskt.

The scream of the ambulance is sounding in my ears
Tell me, Sister Morphine, how long have I been lying here?
What am I doing in this place?
Why does the doctor have no face?
Oh, I can't crawl across the floor
Ah, can't you see, Sister Morphine, I'm trying to score


6 Responses to “Sister Morphine”

  1. Anonymous Anonym 

    Bra skrivet om en verklighet som många inte anar finns, tack!

  2. Blogger student #2 

    Ja jävlar... Kan bara hålla med onkeln... Hemskt och vakert på samma gång...

  3. Anonymous Anonym 

    Kan bara instämma, riktigt bra inlägg! Din blogg är dynamit i det lilla formatet, speciellt för en blivande medsyster är det tankeväckande läsning. Tack tack!

  4. Anonymous Anonym 

    ska nog börja läsa den här bloggen regelbundet. mycket intressant och rörande inlägg.

  5. Anonymous Anonym 

    Bra inlägg. Känner igen mig från mitt jobb på ett äldreboende. Allt blir mekaniskt. Människorna upphör att vara människor. De blir ting som behöver bearbetas.

  6. Anonymous Anonym 

    Fan Sam you got it in you!!!
    Sjukt bra! Grymt...
    Ligger nu mer under mina bokmärken.

    Kom förbi Malmö snart!

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Om bloggen

  • En sjuksköterskas neuroser
  • Allt är generellt skrivet sÃ¥ att ingen kan röjas IRL.
  • E-mail: nursepunx@hotmail.com

Previous posts

Archives

Links


ATOM 0.3