Överflödig


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Jag är så jävla lurad.
"Alla till fikarummet om fem minuter!"
Chefen ser ansträngd ut. Det är alltid illavarslande när chefen ser ut som om hon har drabbats av en stroke.
Kort därefter samlas vi i fikarummet, folk står ut med väggarna för att få plats. Alla ser trötta ut.
"Vi har inte fått ett klart bud för budgeten än, så vi vet inte hur det kommer att se ut. Alla dispensansökningar för fortsatt förlängning av vikariaten har blivit avslagna. Som det ser ut så kommer vi få dra ner 14 vårdplatser. Men vi vet inte. Det kommer nya bud hela tiden. Så vi blir tvungna att varsla alla vikarier nästa vecka."
Det betyder mig.
Och min förra klasskompis som började på avdelningen samtidigt med mig. Hon sa upp sin fasta tjänst hos kommunen i förrgår. Hon misslyckas le när hon känner allas blickar mot sig. Fan, fan, fan.
De dåliga nyheterna möts av norrländsk konversationsminimalism. Ingen ids säga något. Bitterheten ligger tjock i luften. Det är ingen idé. De ansvariga befinner sig så högt upp i byråkratin att inte ens Gud kan komma åt dem. Man vet inte ens vem som ska beskyllas, är det landstingspolitikerna?
eller landstingsledningen?
eller landstingsdirektören?

Antagligen allihop.
Arbetslös i Gävle från och med första mars, kul liv.
Grejen med vårdjobben är ju att slippa arbetslösheten. Folk kommer alltid att behöva vård och i och med det kommer det alltid att finnas jobb. Det är ett axiom, usla löner men tryggheten garanterad. Det lärde man sig tidigt av syokonsulenter, lärare, föräldrar och alla andra.
Det är kanske därför jag faktiskt blir förvånad. Speciellt när vi precis innan jul fick beskedet att nedskärningsfaran var över. Vi skulle få fortsatt anställning. Men från en dag till en annan ändras allt och utlöser en serie fuck up's. Lägenhet, ekonomi, hund och flickvän, allt blir mer eller mindre kört.

Dagen efter håller landstingsnazisterna presskonferens. 260 personer är tydligen överflödiga. Jag och 159 andra är övertaliga på Gävle sjukhus. De som inte var på plats i fikarummet fick reda på det genom tidningarna idag.
Jag är så jävla knullad.


3 Responses to “Överflödig”

  1. Anonymous Anonym 

    Verkligen tråkigt att höra. Konstigt att inte Landstinget tar bättre vara på sin arbetskraft. Om ett par år är det skriande sköterskebrist igen och ledningen står med skägget i brevlådan och undrar vart alla tagit vägen? Och karusellen med uthyrningsfirmor är igång igen. Det måste helt enkelt vara billigare att satsa långsiktigt och på kvalitet. Som snart-färdig-sjuksköterska följer jag utvecklingen med sorg. Nog fan är man lurad. Din blogg är otroligt underhållande, smart och välskriven. Jag hoppas du fortsätter med den trots allt!

  2. Anonymous Anonym 

    Fy fan vad glad jag är att jag lämnade den där sjunkande skorven i tid, jag tycker det är förjävligt att arbetsklimatet inom sjukvården är så nattsvart, jobba röven av sig få skit i lön, tacka och bocka annars får du foten.

    Jag fattar inte varför beslutsfattarna inte förstår att sjukvård måste få kosta pengar och då pratar jag inte om fredagsfika eller annat samkväm utan vård för att kunna göra ett bra måsta man ha anställda, personal är ju dyrt att ha det begriper väl vemsomhelst men vem ska göra jobbet? Patienterna? Brukarna? Anhöriga?

    Sjukhusen kommer isåfall behöva se ut som fästningen i b-filmen "28 dagar senare" (som gick på tv ikväll), maskingevär som mejar ner pesetilensen i bitar och taggtråd som försvarar den heliga skatten. Så kommer det bli när horder av diarréstinna människor stormar sjukhusen, kommer landstinget då ta arméns att råd att kulor ÄR billigare än antibiotika?

    Det ultimata insparning måste vara att låta de sjuka vårda de friska:
    1. De friska behöver inga mediciner eller sängplats dom kan bo hemma
    2. De sjuka är för svaga för att kräva lön, dom kan jobba för medicin
    3. De friska behöver ingen vårdplanering eller diarréklocka
    4. De sjuka bor på jobbet där alla hjälpmedel finns

    När det är slut på sjuka är det bara friska kvar och alla vinner förutom den som är sjuk....


    Nej allvarligt talat Gummo det börjar bli dax att knulla tillbaka, jag stödjer dig till fullo. E

  3. Anonymous Anonym 

    Dags att ni beväpnar er, systrar?

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Om bloggen

  • En sjuksköterskas neuroser
  • Allt är generellt skrivet sÃ¥ att ingen kan röjas IRL.
  • E-mail: nursepunx@hotmail.com

Previous posts

Archives

Links


ATOM 0.3