Rökutveckling


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Det finns sjuksköterskor som röker! Rent av en på tio.
Vårdfacket damp ner på hallgolvet förra veckan. Jag prenumererar inte men ändå dimper den ner på hallgolvet. Mitt i semestern.
Jag har gått ut med hunden. Jag har trätt en plastpåse över handen. Jag har badat. Och torkat. Det har varit väder som är bra och dåligt. Jag har varit i ett torp och jag har gjort ingenting. Suttit och stirrat, bokstavligen, ibland på folk, ibland på en vägg, ibland ut över vatten. Fan, semester alltså. Det känns helt okej.
Ett nödigt flin på framsidan. Alla är glada i vårdfacket.
Mitt i semestern.
Enligt en notis så har IVA sjuksköterskorna i Uppsala fått lönen höjd med 6,92% efter att de kollektivt sa upp sig i protest.
Men det finns annat att fokusera på. Det finns sjuksköterskor som röker!
Att de inte vet bättre.
Oroande. Stopp. Nu.
Cigaretter som glöder. Missfärgade filter och fingrar.
En pust rök.
Det finns sjuksköterskor som åker bil
eller äter onyttigt. Speciellt på fikarasterna. Speciellt på fikarasterna.
Socker och kanel
Choklad och koffein
Härdat fett och glasyr
Och det finns sjuksköterskor som arbetar. Nästan tio av tio. Tungt och hårt, nedbrutna och för verksamheten.
Om detta oroar sig inte vårdförbundet.
Viktigare att ciggen för gott trycks mot askfatet.
Utbränd och slut.


Det är val snart. Bara moderaterna och centern annonserar i vårdfacket.
Jag tänker på det. Och oroar mig, för nu är semestern slut och jag vill inte mer.


1 Responses to “Rökutveckling”

  1. Anonymous Anonym 

    ja, ganska ofta känns det som att de som borde bry sig, de som faktiskt har i uppgift att bry sig, bryr sig om helt fel saker, som då känns som ett hån. eller så som mobbing kändes när man gick i mellanstadiet.

    när vi var små gick vi i skolan, och blev mobbade av våra kalsskamrater samt nedtryckta av våra lärare. nu jobbar vi istället och upplever precis samma skit.

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Om bloggen

  • En sjuksköterskas neuroser
  • Allt är generellt skrivet sÃ¥ att ingen kan röjas IRL.
  • E-mail: nursepunx@hotmail.com

Previous posts

Archives

Links


ATOM 0.3