Rotlös


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Julledigheten hade precis börjat och i andra klass balanserar vi omkring bland de noppiga sätena med de vita lösskydden. Vi som åker med öppen biljett i andra klass får flytta runt och ge plats. Allt för att spara några tior. Vid varje stopp blir det hela havet stormar i tågvagnen. Nästa stopp Uppsala. Nya passagerare tränger sig in i gången med resväskor dragandes efter sig. Stannar upp och tittar på stolsnummret. Ska jag låtsas sova? Jag låtsas sova. Och snoriga rödnäsan väcker mig. Ursäkta säger vi båda och jag ställer mig upp igen.

På avdelningen; exodus. Ett helt gäng har sagt upp sig och ska börja jobba någon annanstans. En efter en har de dragit samma slutsats. Det är inte värt längre. Orkar inte mer. En efter en försvinner de iväg.
Helt förståligt.
Jag har tänkt likadant. Nästan varje gång jag stämplar in.
Drivna av trötthet på det nuvarande och begäret efter något bättre sätter igång rörelsen som i grunden uttrycker vägran och motstånd i dess mest ursprungliga och spontana form.
Men om vi springer slutar flykten vid en ny stämpelklocka så förbannat lik den förra.
Vi måste ha något annat. Det funkar inte att springa omkring inne i landstingslabyrinten. Vi måste komma ut, bort och förgöra.

Det billiga connex-tåget stannar i Örebro. Någon med lap-top och samsoniteväska kliver på, någon med broderade jeans och plastkassar flyttar. Tillslut hamnar man i resturangvagnen, sitter och suger på samma kaffe från Hallsberg till Göteborg.
Klass. Det är så här det är. Vi som flyttar och de som tar plats.


0 Responses to “Rotlös”

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Om bloggen

  • En sjuksköterskas neuroser
  • Allt är generellt skrivet sÃ¥ att ingen kan röjas IRL.
  • E-mail: nursepunx@hotmail.com

Previous posts

Archives

Links


ATOM 0.3