Tristess


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Detta är ingen kärleksförklaring.
Gävle är en jävla skitstad. Gå ut och stan dränerar ditt intellekt, hopp och liv. Kryssar bland snöslasket och skräpet över stortorget en lördagsnatt. Högljudda köer till korvvagnar. En blond tjej klampar irriterat med stövlarna. Fem meter bakom lommar hennes pojkvän med dålig balans och begynnande flint.
"Du får fan ta och sova någon annanstans! This is over and out! DU är så jävla PATETISK!" Snubben snubblar vidare och mumlar lite. Försöker följa hennes fotspår. Hon fortsätter likt Leila K skälla på ömsom svenska och engelska. "Fucking looser!"
Utanför Indiska smygröker ett gäng snorungar i fula basketskor och kallar varandra hora.
Värst är det på festerna. Utomhus kan man skynda förbi folket, stänga dem ute med MP3 spelaren tills man når hemmets avskildhet.

Jag är ledig. Det känns som en evighet sen. Måste tydligen bli full och vara social. Men det finns ingenting att göra i den här trista staden. Går till en fest. Blir attackerad av ett gäng grabbar så fort jag är innanför dörren. "Öhh Tjenare här ta en bolusdos du ser ju nykter ut en GT skaru ha fan ikväll blir det röj jag är så jävla bakfull från igår jag drack ASMYCKET sprit det finns fulöl i kylen". Munnen rör på sig och det kommer en massa ljud ur den. På väggen hänger Lasse Åbergvykort inramade, jag flyr till en stor svart bokhylla. Men där finns bara korgar och kuddar. Inga böcker, fan, kan inte ens se upptagen ut här. Låser in mig på toaletten ett tag. Väntar på back-up; Turken och Tor.
En snubbe med vaxad snedlugg verkar utgöra den här kretsens kulturella avantgarde. Han slår sig ner hos oss. Han ser ut som en innebandykille som gillar Kent. De är värst. Och han lyckas visa sig vara inskränkt, homofob, rasistisk, fejkindie och sexistisk under sin fem minuters monolog. Ler och skålar. Tor sitter med huvudet begravt i händerna. "Vanliga människor. Ack så enkla men ändå så komplexa". Vi smiter.
Imorgon är det ny vecka. Ledigheten är väl avvägd. Skulle den varit några dagar längre så kunde man hitta på något vettigt. Men då skulle risken vara stor att man inte återvände till arbetet. Helgen är gjord i rasande fart. Sova, supa, snabbmat, jag har varit en duktig konsument och imorgon fortsätter jag slita för kredit.

Skitstad. Ingenting är roligt här.

i tristessens fort blir ditt liv kort
kedjad till bojor du ska hållas kort

slåss för ditt liv innan din tid är förbi
slåss för ditt liv du kan aldrig köpa dej fri

- Gadget rimmar om Gävle på sin kommande skiva. Klockren grind-rens och ångest.


3 Responses to “Tristess”

  1. Anonymous Anonym 

    Varför flyttar du inte då?

    Jag saknar Gävle som fan. Härnösand är inget uppköp. :)

  2. Anonymous Anonym 

    jag är oförmögen att göra något åt min situation.. men om man jämför med härnösand så ljusnar det en anning i gävle :)

  3. Anonymous Anonym 

    Man får göra de jämförelserna. En flytt till Härnta ger nya infallsvinklar.

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Om bloggen

  • En sjuksköterskas neuroser
  • Allt är generellt skrivet sÃ¥ att ingen kan röjas IRL.
  • E-mail: nursepunx@hotmail.com

Previous posts

Archives

Links


ATOM 0.3